Färg är alltid ett bra val

När man jobbar med hemsidor så finns det mycket att ta i beaktande och företagets designprofil är alltid startpunkten. Dock har inte alla företag en tydlig designprofil och då kan få behöva hjälpa till med att utforma även den. Som hemsidekreatör väljer jag i 80% av fallen att använda starka färger i designen, dels för att jag gillar färg, men också för att färg är effektivt för att ge ett start intryck. Det finns många exempel! Ta en titt på Bravo Profil till exempel, som är en hemsida jag trillade över för en liten stund sedan - tror ni att denna hemsida hade känts lika smart om färgerna på startsidan var bleka?

Röd tråd är viktig

Sedan ska man förstås alltid utgå från produkten som ska säljas. Ibland kan pastelltoner vara att föredra och i vissa (fåräknade) fall funkar faktiskt svartvitt allra bäst. Sedan måste man såklart lyssna på sin kunds önskemål också. Det är en balansgång det där. Som grafisk designer med flera år på nacken kan jag dock svära på att färg oftast är det säkraste kortet - så länge man håller en tydlig röd tråd i sitt användande av färg.

Kill your darlings

Sedan är ett annat viktigt tips att alltid titta kritiskt på alla detaljer. Om något skaver så måste man hitta utgångspunkten och ibland kan det vara att man måste ta bort en detalj som man kanske egentligen gillar otroligt mycket - men som inte gifter sig med helheten. Svårt - men man lär sig! 

 

23 nov 2020